”Että jos viitsisit vähän katsoa niitä meidän verkkosivujamme.”

Toki ja mielelläni. Mutta laadukas viestintä on paljon muutakin kuin houkuttelevat verkkosivut.

Työssäni viestintäasiantuntijana keskityn kokonaisuuteen: yrityksen liikeidean kirkastamiseen ja toimintatapojen kehittämiseen. Viestintä vaikuttaa kaikkeen: siihenkin, mitä jokainen yrityksessä tekee, milloin, miten ja miksi.

Monesti käy niin, että viestinnän uudistaminen tehostaa koko yrityksen toimintaa. Bisnesidea tarkentuu. Huomataan esimerkiksi, että yrityksen lippulaivana pidetty tuote tai palvelu onkin ajastaan jäljessä eikä se enää myy vanhaan malliin.

Myös toimintakulttuuri tehostuu. Kun viestintää uudistetaan, kartoitetaan yrityksen omat voimavarat viestinnän tuottamiseen. Kerran jos toisenkin huomasimme, että yrityksen avainhenkilöillä tuhlaantui liikaa arvokasta työaikaa toissijaisiin rutiineihin, jotka voitiin järjestää järkevämmin. Samalla saatiin lisää aikaa ja tekijöitä olennaiseen, muun muassa viestintään.

Harmittavan usein – varsinkin uusissa vastaperustetuissa yrityksissä – voivotellaan asiakkaiden tavoittamisen hankaluutta. Pulmaa paisuttaa viestinnän ja markkinoinnin nollabudjetti.

Valitettavasti myyntiä edistävä näkyvyys ei tule ilmaiseksi. Sitä täytyy jonkun tehdä. Lisäksi pirstaloituneessa ja koko ajan muuttuvassa mediakentässä täytyy maksaa siitä, että oma osaaminen näkyy oikeissa kanavissa, riittävän usein ja tarpeeksi kauan.

Netti on tulvillaan porua, kun liikeidea ei tavoita maksavia asiakkaita tai bisnes on jopa ymmärretty väärin. Älä unohda, että huumori on kommunikoinnin lajeista vaikein ja sarkasmi toimii bisnesviestinnässä harvoin. Toistan: harvoin.

Onneksi on monia viestintää ammattimaisesti tekeviä yrityksiä, jotka menestyvät, haalivat markkinaosuuksia ja houkuttelevat asiakkaita. Heidän toimintansa näyttää määrätietoiselta ja ammattimaiselta silloinkin, kun firman sisällä pinnistellään uudistuksen pyörteessä.

Toimivan viestinnän itsestäänselvyyksiä yrittäjille:

  1. Viestintä ei ole avaruustekniikkaa, mutta taitolaji kuitenkin.
  2. Yrityksen viestintä täytyy tehdä hyvin. Ei sinne päin ja hutiloiden muun työn ohella, vaan aidosti hyvin.
  3. Jos oman väen osaaminen ja aika ei riitä, osta viestintä ammattilaiselta.
  4. Älä kalasta pikavoittoja, vaan luota pitkäjänteisyyteen. Silloin saat suuremman hyödyn.
  5. Ole rohkea ja ideoi ennakkoluulottomasti. Muista hyvät tavat ja vältä sarkasmia.

Sitten kissa nostaa oman häntänsä ylös:

”Tialla on paljon hyviä ideoita, joista on ollut hyötyä liiketoiminnallemme. Tia on myös positiivisen hengen luoja.”

Eeva-Liisa ja Jari Pirttinen, EMS Oy

”Tia pystyy älyttömän hyvin kiteyttämään ison kuvan. Hän näkee sen ytimen, miten meidän pitäisi asiastamme kertoa.”

Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, Hämeen liitto

”Tian kanssa kanssa sovitut asiat toteutuvat nopeasti ja vaivattomasti, laatutaso on korkea ja hankkeen viestintä on saanut kiitosta eri puolilta.”

Jukka Lindberg, projektipäällikkö, Oma Häme -hanke

”Monipuolinen, syvällinen ja ajantasainen viestinnän osaaminen yhdistettynä maalaisjärkeen, aktiiviseen otteeseen, valoisaan asenteeseen ja ehtymättömään varastoon ideoita tekee Tiasta vahvan kumppanin vaativaankin viestintään.”

Sanni Manninen Johansen, pääsihteeri, Vanajavesikeskus