de_generesYhdysvaltalainen tv-tähti Ellen DeGeneres jakoi maanantaina Twitter-palvelussa kaverikuvan, jota jaettiin vuorokaudessa eteenpäin yli 2,5 miljoonaa kertaa. Kuva on Twitterin kaikkein eniten jaettu viesti tähän mennessä.

Lystikkäässä kuvassa DeGeneres ja kymmenkunta muuta amerikkalaistähteä hymyilee hilpeänä kännykkäkameralle. Tunnelma on riehakas, yllättynyt ja spontaani.

On helppoa hoksata, miksi juuri tämä kännykkäkuva on kiinnostanut miljoonia faneja ympäri maailmaa. Starat esiintyvät kuvassa poikkeuksellisella tavalla: luontevasti, vapautuneesti ja aidosti.

He ovat ikään kuin karanneet roolistaan pönöttävinä muotinukkeina, jotka yleensä esitellään meille seisomassa punaisella matolla etukäteen harjoitellussa poseerauksessa huulet törröllään.

DeGeneresin kaverikuva on napattu nopeasti, sen kummempia suunnittelematta. Kuva on spontaani, ohjailematon ja jotenkin vaistomainen. Elokuvatähdet eivät ole ehtineet sensuroida aitouttaan ja yllätystilanteen tuottamaa riemua.

Samaa ideaa kannattaa soveltaa muuhunkin viestintään, koska uuden median avainsanoja ovat nopeus ja jakaminen.

Nyt kun viestit vanhenevat hetkessä, ei ole järjen hiventäkään kierrättää jokaista tiedotetta muokattavana viestintäjaoston viikkopalavereissa, vaan kertoa asiasta jotain spontaania ja aitoa heti.

Viestiä voi täydentää myöhemmin ja kieliasua viilata. Pilkkuvirheistä viis, kunhan asiasta kerrotaan jotain olennaista nyt.

voi_taydentaaVauhdikasta tiedottamista ei kannata haukkua hätiköinniksi, koska kyse on arkistokaapissa pölyttyvän viestintästrategian toteuttamisesta.

Suurin osa yrityksistä ja organisaatioista on asettanut tavoitteekseen avoimuuden, ketteryyden, reaaliaikaisuuden ja asiakaslähtöisyys.

Siitähän verkkoviestinnässä on kyse: avoimesti ja nopeasti kerrotaan asiakkaalle olennaista tietoa. Kuten Ellen DeGeneres teki.

Ketterää, eikö?