Digiajan kriisiviestintä on hankalaa. Ajattelemattomat kommentit leviävät kuin maastopalo Australiassa. Toisaalta kiperän aiheen kuoliaaksi vaikeneminenkaan ei onnistu.

Viimeksi möläytyksellä mokaa pahensi käytettyjen autojen kauppaketju Kamux. Yritys ehti jo tuulettaa pörssiin listautumista, kunnes kävi ilmi, että firma on maksanut osan palkoista polttoaineena ja osa ennakonpidätyksistä ja sosiaalimaksuista on rästissä. Virhe sai kahta suuremman huomioarvon, kun Kamuxin konsernijohtaja Juha Kalliokoski yritti vähätellä mokaa.

Kalliokosken olisi pitänyt tyytyä myöntämään virhe ja pahoittelemaan reilusti. Vain tunnustaminen ja aito anteeksipyyntö voi laannuttaa mokakohun.

Jos virheen korjausyritys menee pieleen, vahinko kasvaa alkuperäistä virhettä suuremmaksi. Tätä ilmiötä kutsutaan Streisand-efektiksi. Samanniminen laulaja sai 13 vuotta sitten sätkyn, kun hänen kotitalostaan oli julkaistu netissä kuvia ilman lupaa. Laulaja haastoi kuvaajan oikeuteen ja hävisi jutun.

Riita sai paljon julkisuutta ja kotitalon kuvia kävi pällistelemässä yli miljoona katsojaa. Heistä vain murto-osa olisi löytänyt kiistellyt kuvat ilman Streisandin itse aiheuttamaa kohua.

Itse olen puheliaaksi viestintävalmentajaksi harvinaisen tylsä some-seurattava. Vaikka käytän somea laajasti tubesta titityyhyn, kuormitan infotulvaa vain silloin kun minulla on oikeasti asiaa.

LUE LISÄÄ:

Autokauppa Kamux maksoi työntekijöilleen palkan bensana (HS 30.5.16)

Kamuxin Kalliokoski: Verokohu myrsky vesilasissa (Kauppalehti 31.5.2016)