Media on siitä vekkuli väline, että se valitsee itse aiheensa ja niiden käsittelytavat.

Vaikka välillä tuntuu, että tiedotusvälineiden sisältöihin on yhtä helppo vaikuttaa kuin Pohjois-Korean sananvapauteen, voi pikkuasiankin onnistua myymään uutiseksi.

Kaikkein olennaisinta on ajoitus.

Uutisköyhään aikaan uutiskynnys on matalampi, eli vähemmän tärkeä aihekin on helpompi saada julkisuuteen kuin muulloin.

Tällaisia ajankohtia syntyy esimerkiksi juhlapyhien yhteyteen. Ennen joulua ja heti sen jälkeen on useimmiten sen verran hiljaista, että pikkujuttujakin paisutellaan isoimmiksi. Sama pätee juhannuksesta heinäkuun loppuun.

***

Verkkoklinikka -koulutuksissani kerron yleensä esimerkin Aurajoen pohjapatoaltaista.

Sinänsä kiinnostava aihe olisi tuskin saadut koko Varsinais-Suomen mediaa kaikin mahdollisin välinein liikkeelle, ellei tiedotustilaisuutta olisi järjestetty maanantaina 2. tammikuuta.

Vuodenvaihteen jälkeisessä uutisköyhyydessä tammikuinen Aurajoen ranta houkutteli yllättävän ison joukon toimittajia ihmettelemään puoliksi jäätynyttä joenpohjaa. Iltauutiset, maakuntauutiset, maakuntalehti, paikallislehdet, valtakunnan radio ja paikallisradio.

Pohjapatohankkeen porukka hykerteli tyytyväisenä. He onnistuivat tiedottamisen ajoituksessa täydellisesti.

tia@tiayliskyla.fi

050 581 6152