Jokaisen yrityksen ja organisaation ykkösmedia on oma verkkosivu.

ykkosmedia

Se on paikka, josta löytyy kaikki olennainen. Se on paikka, jota päivitetään säännöllisesti. Se on paikka, joka ohittaa kaikki muut tiedonvälityskanavat.

Verkkosivun tärkeys perustuu perinteisen median valta-aseman murrokseen sekä sosiaalisen median epäluotettavuuteen. Kerron seuraavaksi tarkemmin miksi.

Perinteisen median kultakaudella mainostajan täytyi ostaa ilmoitustilaa esimerkiksi sanomalehdistä, televisiosta tai radiosta. Vain siten sai äänensä kuuluviin.

Nyt tilanne on täysin toinen, koska kuka tahansa voi jakaa kuvia, tekstejä ja videoita kenen tahansa ulottuville.

Perinteistä mediaa voi edelleen hyödyntää markkinoinnissa, mutta vain yleisön ohjaamiseen omille verkkosivuille. Seikkaperäisten printtimainosten aika on ohi. Perinteisessä mediassa ei tarvitse mainostaa jokaista tarjousta erikseen. Riittää kun esimerkiksi lehtimainos vinkkaa meneillään olevasta kampanjasta mutta ennen kaikkea mainostaa verkkosivujen osoitetta.

somenbSama komppaajan rooli on myös sosiaalisella medialla. Senkin tehtävä on ohjata yleisö ykkösmediaan, eli yrityksen tai organisaation verkkosivulle.

Pari vuotta sitten monet pikkufirmat menivät halpaan, ja keskittivät markkinointinsa maksuttomalta vaikuttaneeseen Facebookiin. Sittemmin naamakirja on ryhtynyt rahastamaan esimerkiksi viestien toimittamisesta tykkääjille.

sisalto_ymLisäksi Facebook alkaa olla menneen talven lumia, ainakin nuorten mielestä. Alle 17-vuotiaiden käyttäjien määrä on laskenut, kun taas sitä vanhempien määrä kasvaa (HS 15.1.14).

Oma verkkosivu on ykkösmedia, koska sen kustannukset ovat edulliset ja ennustettavat. Verkkosivu on myös luotettava tiedonvälityskanava, koska sen sisällöstä saa päättää itse.

Jos verkkosivu ei toimi, voi heti soittaa palvelun tarjoajalle tai it-tukeen. Mutta jos firman Facebook-sivu ei yhtäkkiä toimi, kenelle silloin soitetaan? Zuckerbergin Markille?

Ykkösmedian asema luo paineita. Verkkosivujen on ansaittava tittelinsä laadukkaalla sisällöllä, selkeydellä, visuaalisuudella ja ajantasaisuudella. Jos kaikki neljä osa-aluetta on kunnossa, voi rauhassa keskittyä ydinbisnekseen.

Jos joku neljästä kärjestä  – sisältö, selkeys, visuaalisuus tai ajantasaisuus –  on rempallaan, tulee kiire. Nuupahtaneet nettisivut ovat kilpailijan onnenkoukkuja.

tia@tiayliskyla.fi