laatulehtiaYnseät kriitikot saattavat saada nenilleen: printtilehdet eivät ehkä sittenkään kuole, vaan ne voivat olla verkkomedian luksustuote.

Näin ajattelevat amerikkalaiset verkkomediat Politico, Pitchfork ja Pando, jotka ovat perustaneet nettimedioidensa rinnalle painetut aikakauslehdet.

Yhteistä kolmikon julkaisuille on korkean laadun tavoittelu: lehdissä julkaistaan taustoittavia ja analysoivia artikkeleita sekä koko sivun kokoisia kuvia. Lehdet ilmestyvät neljä kertaa vuodessa.


politico_ei_myyMielenkiintoista on se, että laatulehtiä tehdään vain rajatulle yleisölle. Pitchforkin viimeisintä printtijulkaisua painettiin vain 10 000 kappaletta ja Politicon 40 000.

Pitchforkin lehti on lisäksi kallis: irtonumero maksaa 20 dollaria. Politico taas ei myy lehteään ollenkaan, vaan jakaa sitä ilmaiseksi valitsemilleen vaikuttajille.

Niukkaa painosmäärää perustellaan pienellä riskillä: kustannukset ovat hallittavia ja ennustettavia, ja tappioriski lähes olematon.

Digidayn Ricardo Biltonin tulkinnan mukaan tavoitteena on, että lehdistä tulee eräänlaisia luksustuotteita, tai keräilykohteita, kuten vinyylilevyistä.


mita_sanovatMitä tähän sanovat ilmoittajat? Kiinnostaako mainostaminen pienen levikin aikakauslehdessä?

Kyllä. Varsinkin jos saa olla lehden ainoa mainostaja. Esimerkiksi Pitchfork ja Pando ovat myyneet ilmoitustilaansa yksinoikeudella kansainvälisille muotimerkeille.

Vinkeää ideaa kannattaa kokeilla Suomessakin. Se on jo huomattu, että yleisö kaipaa kiihkeän sähköisen uutisvirran kylkeen rauhassa pureskeltua journalismia, jonka lukeminen vie aikaa. Tämän tietää muun muassa hitaan journalismin palvelu Long Play, joka on ehdolla journalistipalkinnon saajaksi.

Mihin kaikkeen laatuprintin ideaa oikein voisi soveltaa? Voisivatko verkkomedioiden lisäksi nykyiset aikakauslehtien kustantajat lainata mallia, esimerkiksi erikoisnumeroihin?

Voisivatko sanomalehdet ilmestyä harvemmin ja keskittyä pelkästään taustoitukseen, uutisten syventämiseen ja analysointiin?

Vastaus kahteen viimeiseen kysymykseen on kyllä.

Ricardo Bilton: Why so many digital publishers are flocking back to print?