Voi juku, miten suloinen kuva tuttavan lapsesta Facebookissa! Ja kertakaikkiaan hurmaava ristiäiskuva!

Joko ne ovat jossain mainoksessa?

fb_kayttajien_kuvatPerjantaina kävi toteen elokuinen ennustus: Facebook-käyttäjien kuvat ja viestit voivat päätyä mainoksiin. Uudet käyttöehdot tulivat voimaan heti.

Nyt siis oman kullanmuru voi päätyä mainokseen, vaikka niin ei alun perin ole tarkoitettu? Facebook vakuuttaa, että käyttäjät voivat edelleen rajoittaa viestien näkyvyyttä.

“Kaikki mainoksissa näytettävä sisältö, kuten se, jos olet tykännyt tietystä tuotteesta, näkyy vain niille käyttäjille, jotka näkisivät tykkäyksesi muutenkin”, kirjoittaa Markkinointi & Mainonta.

M & M:n tulkinnan mukaan Facebook voi jatkossa käyttää mainoksissa lähinnä sellaisia tietoja, kuten missä paikoissa käyttäjä on käynyt tai mistä sivusta tykännyt.

Ainakin nyt.

Facebookin epäluotettavuus ilmenee juuri tässä: se muuttaa itse omia pelisääntöjään miten ja milloin huvittaa. Siksi on tärkeää tiedostaa, että maksuttomalla yhteisöpalvelulla on myös kääntöpuolensa. Tästä olen purnannut aikaisemmin muun muassa lokakuun blogissani.

Moni on jo tehnyt ilmiselvän johtopäätöksen: älä julkaise Facebookissa mitään, mitä et voisi kertoa tai näyttää koko maailmalle.

Onko ihastuttava kuva omasta lapsesta sellainen, jonka voi näyttää kaikille?

Valitettavasti ei.

lapsen-yksityisyysKoska lapsella on oikeus yksityisyyteen. Tämä perustuu YK:n lapsen oikeuksien sopimukseen, jonka mukaan lapsella on oikeus yksityisyyteen ja yksityiseen viestintään. Lapsen mielipidettä omasta medianäkyvyydestään tulee kunnioittaa.

Se tarkoittaa, että aikuinen ei saa netissä kertoa lapsen yksityiselämästä eikä myöskään lukea lapsen yksityisviestejä ilman lapsen lupaa.

Mutta miten suloinen lapsuuskuva voisi muuttua painajaiseksi?

Siten, että jossakin elämänvaiheessa se voi aiheuttaa esimerkiksi noloja tilanteita tai kiusaamista.

tia@tiayliskyla.fi

050 581 6152