Lisäävätkö Facebook-arvonnat pienyrityksen näkyvyyttä, myyntiä vai molempia?

Tätä pohdittiin seuraamassani yrittäjien keskusteluketjussa. Monet kertoivat saaneensa arpajaisista lisää näkyvyyttä, mutta myynti ei kasvanut. Muutama keskustelija muistutti, että myynnin kasvu näkyy vasta pidemmän ajan päästä.

Harhaudumme usein kuvittelemaan, että nopealiikkeiset some-kampanjat tuottavat tulosta saman tien. Välillä käy niinkin, mutta näen some-markkinoinnin osana kokonaisuutta, jossa ei tavoitella nopeita voittoja vaan pitkäaikaisempaa hyötyä, esimerkiksi brändin vahvistumista, näkyvyyden lisääntymistä sekä uusia asiakkaita.

On silti hyvä seurata, minkälaista pöhinää some-kampanjat saavat aikaan. Google Analytics kertoo paljon, ja uuden lisähärpäkkeen, Google Tag Managerin, luvataan muun muassa helpottavan vertailua verkkosivujen ja some-kanavien kesken.

Tärkeää on silti muistaa, että käyrät ja piirakat eivät kerro koko totuutta. Esimerkiksi Google Analytics voi harhauttaa vääriin johtopäätöksiin. Se jäljittää asiakkaan klikkauksia, mutta ei pysty kertomaan, kuinka paljon asiakkaan ostopäätökseen vaikuttavat esimerkiksi mainokset. Harva meistä klikkaa nettimainoksia, mutta niiden näkeminen voi edesauttaa ostopäätöstä.

Some-näkyvyys on tärkeää, mutta harva tekee bisnestä tykkääjillä. Peukutusten ja hymiöiden täytyy ennen pitkää muuttua maksaviksi asiakkaiksi. Siitä tykkää yrittäjäkin.